Viva El Peru - deník | |
Navštívená místa: Cusco, Inka trek, Machu Picchu, Puno, jezero Titicaca, ostrovy Amantani, Taquille Datum: 30. srpen - 10. září 2001 Účastníci: Tomáš (Furt), Kačka, Petr (Pekon), Pavla, Miloš | |
Do Peru radno jezditi v zimě. Nemělo by tam moc pršet a pokud pojedete po zimě bude tam i méně turistů o jejichž počtu se taky zmíním. Odlet ze Seattle do LA byl bezproblémový a brazilský VARIG, který nás přepravil přes rovník, mě překvapil celkem vysokou úrovní všeho - jen spolucestující Američanky byly stejně rozmazlené. Zato v Limě na letišti to začalo být veselé. Je třeba nasadit klapky na oči a mít výraz hluchoněmého, který opravdu nechce žádným taxíkem do centra ani nikam jinam. Podařilo se najít "útulný" koutek a přečkat tam do doby než otevřou přepážku LAN peru a bude se zase něco dít - třeba odbavení letu do Cusca. Seznamujeme se s místní měnou a kupujeme kafe a "Dunkin Donuts". Let do Cusca je takový skok o tyči. Odstartuje se u moře a přistane se v 3360m. Na letišti hrají stejní indoši jako v Brně u nádraží. Jde jim to stejně, ale hodí se to víc. Před letištěm je hromada taxikářů spřažených s hoteliéry ve městě. My vyhádali celkem dobrou cenu a hotel, ve kterém jsme pak skončili taky byl použitelný = účel splnil, jen mě trošku mrazilo, že do ní vedou dva dráty 500V. Vyrážíme na aklimatizační procházku po ruinách v okolí Cusca. Sacsayhuyaman je první, kterou navštěvujeme - také největší. Manco Inca v ní odolával Pizarrovi celkem dlouho než musel uprchnout dále do hor, do Ollantaytambo. V průvodci Lonely Planet píšou, ze představuje hlavu pumy - tvar města Cusco. Uprostřed je velké prostranství, na kterém zrovna nacvičovali nějací spartakiádníci, pravděpodobně nějaký nadcházející svátek. Část je ruin je zavřená, protože archeologové nikdy nespí, ale dá se to vyfotit z dálky :-). Když už jsem u toho spánku, první noc v Cuscu se mi moc špatně usínalo, protože tělo zvyklé na hladině moře dýchat málo, při stavu blízkém spánku mu to, co nadýchalo, nestačilo a tak jsem se vždycky probudil s pocitem že mě někdo dusí. Tohle se opakovalo několikrát, než jsem se opravdu unavil a usnul. Den čtvrtý - Inka trail začíná Odjezd ráno o půl osmé směr Inka Trail, Sacred Valley, podél Urubamba/Vilcanota. Náš řidič je děsnej pilot a předjel skoro všechny, za mocného troubení - prostě profík. Poslední zastávka je ve vesničce Ollantaytambo a je to taky poslední možnost kde koupit kokové lístky na čaj. Nekoupil jsem a chyběly ... Po hodině jízdy po celkem šílené cestě vystupujeme na 82km a začátku Inka Trailu. Předcházíme skupinky turistů z celého světa a jsme předbíháni mraky šerpíků, kteří jim nesou věci. Míjíme "bývalé strážní pevnost" Llactapata. Ve 3000m (vesnice Huayllabamba) dáváme posledního škopka a kempujeme kousek výš nad vesnicí. Průvodkyně tvrdila, že tento den měl být v pohodě a "po rovině". Nevím. Vždycky jsem měl za to, že rovina vypadá jinak než schody a chvílemi stezka před ksichtem. Vzhledem k tomu co přišlo další den měla pravdu. Nemůžu usnout protož je úplněk, který asi abych se pomstil, fotím. Vidíme hned od rána sedlo Warmiwanusca (4200m) přes které musíme. Na stezce je spousta šerpíků a turistů, většinou jen nalehko. Moc těch, kteří si nesou své bágly nevidím. Nějak mi to přestalo jít a když jsem viděl všechny šerpíky žvýkat kokové listí uvědomil jsem si, že jsem přece jen měl nějaké pořídit. Šerpíkové běhají v sandálkách s obrovskými náklady od kempu ke kempu se zastávkami v malých dědinkách a občerstvovacích stanicích kde popíjejí domácí "ionťák", který má barvu růžových oblečků panenky Barbie a šumí jak burčák. Neměli jsme odvahu to zkusit. Jeden batoh necháváme nést šerpíky, druhý-odlehčený nesu já. Koka a dvě lžíce vloček je perfektní dieta, která mě dostala přes sedla 3998m a 3600m. Stezka nebo spíš schody se tu protahují chvíli džunglí, chvíli travnatými pláněmi. Míjíme ruiny Sayacmarca viditelné již z velké dálky. Cesta do posledního sedla se pozvolna stoupá kolem ruin a kempu Phuyupatamarca (město nad mraky) a i když je chvílemi zataženo nízkou oblačností, kterou procházíme, krátké výhledy do údolí Urubamba jsou nezapomenutelné. Příkré schody a prašné serpentiny nás dovedou do posledního kempu Huinay-Huayna. Vpodvečer navštěvujeme stejnojmenné ruiny nedaleko od kempu. Vede tamtudy stezka, zkrácená - dvoudenní verze výletu na Machu-Picchu ze 104km. Je to asi nejhezčí seskupení kamenů, co jsme viděli s ještě stále fungujícími kanálky na rozvod vody. V noci nás chvílemi budí hodně silný déšť. Hodně si přeji aby nepršelo alespoň na balení věcí. Přání je mi splněno a ve čtyři ráno neprší a můžu začít balit mokrý stan. O půl šesté vyrážíme k bráně s kontrolou lístků (těch za $50) a připojujeme se ke karavaně proplétající se posledním úsekem směrem k Machu Picchu. Je to opravdu karavana nebo spíš dav a na některých místech se zastavuje. Nemáme na to nervy a vyrážíme kupředu. Místy se chůze mění v běh I když schody (nahoru) poblíž Intipunku - brány slunce, vyžadují běh po čtyřech. Brána slunce se moc neotevřela, rozuměj slunce nebylo přes mraky vidět a Machu Picchu taky ne. Scházíme k cíli naší cesty a doufáme, že se mraky alespoň na chvíli roztáhnou a naskytne se nám pohled, jak ho známe z pohlednic a obrázků. Soňa nám lámanou ale pochopitelnou angličtinou popisuje jednotlivé části města, které obývalo a náhle opustilo asi 2000 lidí. Dnes je Machu Picchu velká atrakce a velký business a motá se tam spousta turistů z různých koutů světa. Stojí za to si vyjít na Huayna Picchu. Protože se ale valila čím dál větší mračna v asi v polovině jsem to otočil, snad příště :-). Z Machu Picchu se dá sejít po schodech nebo prašné cestě s mnoha serpentinami do Aguas Calientes. K turistickým atrakcím patří jet autobusem. Po chodech stíhá to stíhá sbíhat malý indiánský klučina, který křičí na autobus něco v quechuánštině až si můžou turisti hlavy ukroutit. Dole u mostu ho řidič nabere a on samozřejmě obchází s pytlíčkem na drobáky. Když jsme čekali na odjezd autobusu z Machu Picchu, pár jich tam mastilo karty. Do Aguas Calientes se dostáváme něco po poledni a sháníme se po transportu zpět do Cusca. Soňa nám oznamuje že "local train" = vlak pro domorodce ve dvě je vyprodaný a další jede o půl čtvrté a stojí $35. BTW ten pro domorodce stojí 15 Sol, ale je to "adventure". Na nádraží vládne chaos, protože není lístek za 35 jako lístek za 35 ... Třída "Inka" není to co třída "Autovagon". Hádejte co máme my... Inka odjíždí skoro "na čas", zato Autovagon ... se ještě neví. Po chvíli přinášejí ceduli, že snad něco před pátou. Furt mumlá něco o tom ať mu dáme benzín a sirky a je zádumčivý. Daří se nám ho uklidnit otvírákem s hlavou Pacha Tata a on omezuje své sabotáže na malé protestní demonstrace jako zamykání dveří na nástupiště, nespolupráci při jejich odemykání a blokování vchodu. Před pátou se dostáváme do vlaku a vyrážíme směr Cusco. Vlakuška a vlakušák roznášejí čaj - samozřejmě z koky a jiné občerstvení. Snaží se ještě sedřít z turistů poslední lováče prodejem pohlednic a knížek a nutno přiznat, že v mém případě se jim to daří. Do Cusca vlak sjíždí cik-cakoidním způsobem - je to hodně skopce. Město svítí a vychází měsíc který je ukouslý z nějaké divné strany. Světla ve vagónu zhasínají a ohlušuje nás melodie El Condor Pasa - nezapomenutelný zážitek. Stejně jako noční procházka do hotelu tržištěm, kde s prodává na zemi na igelitu od zeleniny, ovoce, chleba až po naporcované maso, pajšl, prasečí hlavu, horní část hlavy nějakého zvířete, dolní část hlavy nějakého zvířete s jazykem atd. Ráno odcházíme po snídani na autobusové nádraží a smlouváme cenu do Puna. Nestojí nás to skoro žádné úsilí, protože se přepravci sami přetahují s kým že to pojedeme a za kolik. A když už to nejde jinak přesvědčují že mají lepší autobus (ten pak stejně vypadá úplně jinak). Odjezd 11:30 ale protože jsme nemohli nastartovat tak se v tom ještě chvíli hrabali, pak to naskočilo a pak už se motor nevypínal celou cestu. Cestující byli hodně turisté, ale taky domorodé bábušky (plný dojmů je pekon) a tak vůbec. Po cestě nám nabízeli propisky, buchty a puding (kvalitní artistický výkon chůze plným autobusem s dvěma podnosy) a něco syrového, ale to jsem neidentifikoval. Výhledy z autobusu byly úžasné. Nepředstavitelně krásna krajina přes hory kdy se cesta vyšplhá až do výšky 4350m. Žádné serpentiny - rovná cesta, přes vesnici se nezpomaluje jen troubí. Pravda jednou jsme málem "nabrali" krávu. Po cestě byly asi tři zastávky. Nejstrašidelnější byla asi Juliace. Rozestavěné domy - jedno patro a dráty nahoru připravené na druhé. Vypadá to jako když všem došly najednou peníze. Všichni prodávají všechno, motá se tam spousta drožek a vypadá to celkově dost odpudivě. Asi hodně těžký život. Ráno nás velice ráno budí nadháněči do autobusu směr Juliaca a ještě někam. Neidentifikoval jsem cílovou stanici, ale znělo to jako "kotléty". V každém případě jsem už neusnul. Druhý z přirozených ostrovů, které jsme navštívili na jezeře Titicaca je o něco větší a zvláštní svým zřízením. Je to takový malý komunismus a nevím, jestli by se mi podařilo popsat jak to funguje. Ve zkratce všichni motají vlnu, štrikujou čepice, vesty, pytlíčky na koku, pracují na políčkách a střídají se v provozu restaurací pro turisty. Všechno to dávají do jedné kasy a rozdělují tam kam je potřeba. Řídí to dvanáct vyvolených s odlišnými čepicemi, kteří se mění každý rok. Vypadá to jako, že to nějak funguje a kupodivu domečky nebyly už jen hliněné "oplácaniny". Ryba na oběd mi moc chutnala. Následovala plavba zpět do Puna po zvlněné hladině jezera kolem rákosových ostrovů, které se houpaly stejně jako hladina. Hlad nás vyhnal do osvědčené hospůdky a konzumací jídel a kvašeného zrna jsme oslavili "téměř konec" naší výpravy. Balíme a plně obsazeným minibusem (batohy na střeše) jedeme do Juliacy na letiště. Cena je stejná jako před třemi dny šestihodinová cesta autobusem z Cusca do Puna. Letiště je opravdu malé a kapacita je myslím jen jedno letadlo. To se po naložení věcí a lidí otočí na místě a odjede na dráhu. Z garáže povyjede hasičský vůz, ale jen kousek. Začátek dráhy je hodně "veselý", pak to člověk chvilku nevnímá a už se "těší" na přistání. (Pro zájemce - letadlo B. 727-100, OB-1728, N1977 ). Ale letušky byly moc povedené. V Limě jsme měli devět hodin času, ale vzhledem k tomu, že procházky po setmění se moc nedoporučují, navíc počasí nebylo nic moc, jsme zůstali na letišti v baru a snědli v několika kolech co se dalo. Pak už jen noční let na severní polokouli a z LA na sever do Seattle. To bylo pondělí. Původně jsme to plánovali na úterý 11. září... | |
[Den 1] [Den 2] [Den 3] [Den 4] [Den 5] [Den 6] [Den 7] [Den 8] [Den 9] [Den 10 a 11] [Celý deník] [Petrovy fotky] [Všechny fotky] | |
© Limonadovy Joe, 2001 |